اخبار

25 درصد از کل داروهای دنیا منشا گیاهی دارند

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

برنامه گفتگوی اجتماعی با موضوع بررسی آسیب ها و تهدیدهای عرصه طب سنتی به ویژه از سوی عطاری ها، با حضور مهندس مهدی منبعچی (کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی در شاخه گیاهان دارویی) و ارتباط تلفنی با دکتر علیرضا عباسیان (معاون تعالی دفتر طب گیاهی و مکمل وزارت بهداشت) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه مهدی منبعچی گفت: موضوع عدم رعایت استانداردها در حوزه گیاهان دارویی یک چالش و معضل بسیار مهم برای این حوزه است.

وی افزود: توجه به استانداردهای مختلف حوزه فروش گیاهان دارویی می تواند بخش عمده ای از مشکلات روز این حوزه را برطرف کند.

کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی در شاخه گیاهان دارویی افزود: تمامی گیاهان دارویی در طول تاریخ در راستای حفظ سلامت انسان ها حائز ارزش و اهمیت بوده اند و هستند.

وی افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی 25 درصد از کل داروهای دنیا منشا گیاهی دارند.

مهدی منبعچی اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا به دلایل مذهبی و فرهنگی و اقتصادی مردم گرایش بیشتری را به مصرف داروهای گیاهی و درمان سنتی دارند.

وی با اشاره به این که درمان سنتی در تمدن بشر جایگاه ویژه ای داشته است، عنوان کرد: در ایام قدیم معمولا یک پیرمرد خوش رو و خوش سخن به شکل عطار به صورت دوره ای به شهرهای مختلف سفر می کرد و داروهای گیاهی متعدد را برای مردم تجویز می کرد.

کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی در شاخه گیاهان دارویی با اشاره به این که عطارهای قدیم نسل به نسل عطار بودند، اظهار داشت: در دهه های گذشته بسیاری از تبلیغات سودجویانه باعث شده تا برخی از عطاری های غیر مجاز از کار خود یعنی «فروش گیاهان دارویی» دست بکشند و به کار «فروش داروهای گیاهی» مشغول شوند.

وی با اشاره به این که هر گیاهی برای فروش باید از مسیر استاندارد عبور کند، ادامه داد: تمامی گیاهان دارویی باید حاوی تاریخ تولید و تاریخ انقضا باشند علاوه بر این که منشا مزرعه و کِشت را نیز به همراه داشته باشند.
مهدی منبعچی افزود: فله ای فروختن گیاهان دارویی در عطاری های مختلف باید در مسیر استانداردسازی قرار بگیرد.

در ادامه برنامه گفتگوی اجتماعی علیرضا عباسیان در ارتباط تلفنی با شبکه رادیویی گفت و گو گفت: در حال حاضر معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نظارت بر فروش و بسته بندی گیاهان دارویی را از طریق تدوین یک آیین نامه بر عهده گرفته است.

وی با اشاره به داروهای گیاهی، عنوان کرد: داروهای گیاهی فرآورده هایی هستند که از گیاهان دارویی تولید می شوند و معمولا در کارخانه ها و لابراتوارها درست می شوند.

معاون تعالی دفتر طب گیاهی و مکمل وزارت بهداشت افزود: بسیاری از موضوعات مرتبط با اثربخشی و سم شناسی باید در فرآیند تولید داروهای گیاهی مورد بررسی قرار گیرند.

وی اضافه کرد: برخی از داروهای گیاهی نسل اندر نسل در خانواده های ایرانی همیشه مورد استفاده قرار گرفته اند و به این طریق اثربخشی خود را به مردم نشان داده اند.

علیرضا عباسیان با اشاره به آیین نامه داروهای سنتی، عنوان کرد: این آیین نامه مشخص می کند که اگر یک داروی سنتی فرمول مطابق با کتب پزشکی را داشته باشد، می تواند بدون قرار گیری در پروسه تولید داروهای گیاهی به بسته بندی و توزیع برسد.

وی تاکید داشت: وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی در حوزه نظارت و عملکرد عطاری ها و داروهای گیاهی و داروهای سنتی مسئول است.

logofooter.png
گیاهان دارویی Medicinal Plants ، گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آن‌ها حاوی ماده ای هستند که جنبه دارویی دارند. این مواد دارویی که کمتر از ۱٪ وزن خشک کل گیاه را تشکیل می‌دهد، دارای خواص دارویی بسیار مفیدی برای موجودات زنده است.

پیام مدیر

سایت بانک اطلاعات جامع گیاهان دارویی به منظور ایجاد زمینه و بستر مفید برای شما کاربران عزیز و علاقه مند به گیاهان دارویی ایجاد شده است. امیدواریم مطالب سایت مورد استفاده شما دوستان قرار بگیرد. همواره آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار سایت مطلع شوید

© Copyright 2024 گیاهان دارویی. All Rights Reserved.

Search