اخبار

كينوا محصولي كه كشاورزي خراسان شمالي را متحول مي كند

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بجنورد- ايرنا- مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: گياه دارويي كينوا در مناطقي كه داراي آب و خاك شور است كشت مي شود بنابراين كشت آن ترويج مي يابد تا كشاورزي استان را متحول كند.

محمدنقي كاظميان روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: كشت كينوا جايگزين كشت برنج مي شود و علاوه بر اين گياه كينوا در آب و خاك نامتعارف و شور نيز مقاوم است كه اين امر را در استان توسعه خواهيم داد چرا كه بخشي از اين خطه اين شرايط را دارد.
به گزارش ايرنا با توجه به خشكسالي هاي چند ساله اخير و كاهش منابع آبي، كشت برنج از امسال در اين استان ممنوع شده است.
كشاورزان به جاي برنج از كشت هاي جايگزين استفاده مي كنند تا معيشت آنان به خطر نيفتد.
كشت برنج همه ساله در سطح دو هزار هكتار در اراضي مانه و سملقان انجام مي شود كه سال گذشته به يكهزار و 500 هكتار كاهش پيدا كرد.
كاهش كيفيت منابع خاك كشاورزي در استان نيز جاي نگراني دارد و شور شدن اراضي كشاورزي رو به تشديد است.
روند رو به رشد فرسايش خاك، گسترش اراضي شور و بياباني توان توليد بخش كشاورزي را كاهش خواهد داد.
به گزارش ايرنا اين مشكل در مناطق جنوبي استان و در شهرستان هاي اسفراين و جاجرم بيشتر مشاهده مي شود.
پايين بودن مواد آلي موجود در خاك را از دغدغه هاي مهم بخش كشاورزي استان است كه اين مشكل در سطح كشور دامن گير كشاورزان است اما در خراسان شمالي نمود بيشتري دارد.
مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: علاوه بر اين مناطق جنوبي استان نيز كه داراي آب و خاك شور با كيفيت پايين است نيز گياه دارويي كينوا كه اقتصادي و باصرفه است كشت خواهد شد.
كاظميان با بيان اينكه گياه دارويي كينوا به عنوان مادر دانه هاي خوراكي معروف است اظهار داشت: زمان كشت آن مناسب با تقويم زراعي كشاورزان است كه بدون مداخله پس از برداشت گندم، جو و كلزا اقدام به كشت خواهند كرد.
به گزارش ايرنا كمبود منابع آبي بيش از همه امنيت غذايي كشور را تهديد مي كند علاوه بر اين كاهش منابع آبي، شوري آب و گسترش آب هاي نامتعارف و افزايش زمين هاي شور را هم به دنبال داشت.
از همين رو بود كه سياست گذاري در بسياري از كشورهاي دنيا و از جمله ايران بر تلاش و برنامه ريزي براي استفاده و بهره برداري اقتصادي از آب هاي نامتعارف و زمين هاي شور متمركز شد.
اميد آن مي رود با گسترش كاشت اين گياه كه به خاويار گياهي هم شهرت دارد كشورمان هم در زمره توليد كنندگان و مصرف كنندگان اين دانه ارزشمند قرار گيرد.
كاظميان با بيان اينكه دانه روغني كينوا بعد از فراوري وارد كشور مي شود افزود: واردات اين محصول با قيمت بالايي در سال هاي گذشته انجام مي شد كه هم اكنون كشت اين محصول در برخي از استان ها انجام شده است.
وي اظهار داشت: اين محصول هم اكنون از كشاورزان هر كيلوگرم بين 50 تا 80 هزار ريال خريداري مي شود و بعد از فراوري كه تنها پوست گيري مي شود بين 350 تا 450 هزار ريال به فروش مي رسد.
كاظميان با بيان اينكه برداشت نخستين محصول دانه روغني كينوا از كشتزارهاي اين استان آغاز شده است گفت: دانه روغني كينوا به عنوان مادر غلات و از خانواده گياهان دارويي است كه امسال در سطح 19 هكتار از كشتزارهاي اين استان در شهرستان هاي مانه و سملقان، بجنورد و اسفراين كشت شده است.
وي ميانگين برداشت دانه كينوا در استان را 2 تا 2.5 تن در هكتار عنوان كرد و افزود: سهميه كشت اين گياه در استان براي سال جاري 20 هكتار تعيين شده بود كه اميد است با آموزش كشاورزان اين رقم در سال زراعي آينده به 100 هكتار برسد.
وي اظهار داشت: اين محصول پارسال به صورت آزمايشي در سطح يك هكتار در اسفراين و 2 هكتار در مانه و سملقان كشت شده بود كه ميانگين برداشت آن 2.5تن در هكتار بود.
مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: گياه كينوا به عنوان يك محصول كم آب طلب است كه شرايط آب و هوايي چهار تا 40 درجه سانتيگراد را تحمل مي كند و بهترين زمان كشت آن در استان ما 15 مردادماه و برداشت آن اواسط آبان ماه است.
كاظميان اظهار داشت: با توجه به اينكه اين محصول بعد از برداشت گندم و جو كشت مي شود و در مدت زمان كوتاهي به بار مي نشيند براي كشاورزان صرفه اقتصادي خواهد داشت.
گياه كينوا گياهي از خانواده تاج خروس است كه به عنوان گياه دارويي و دانه روغني استفاده مي شود، اين گياه قدمتي پنج هزار ساله دارد، كينوا منبع غني پروتئين، منيزيم، فيبر، فسفر، ويتامين ب2 و آهن است، اين گياه به تازگي در خراسان شمالي كشت شده است و در شرايط كم آبي مقاوم و با كشت برنج رقابت مي كند.
خراسان شمالي در اقليم خشك و نيمه خشك قرار دارد.
بر اساس اعلام اداره پيش بيني هواشناسي خراسان شمالي، ميانگين بارندگي پاييز امسال اين استان، نسبت به دوره آماري بلندمدت 54 درصد كاهش و ميانگين دماي هوا يك درجه افزايش يافته است.
بر اساس اين گزارش 63 درصد گستره خراسان شمالي درگير خشكسالي بسيار شديد است كه نمود آن در مركز استان و ديگر مناطق مركزي بيشتر است.
خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه از اين سطح 300 هزار هكتار كشتزاز است و بيش از 80 هزار بهره بردار بخش كشاورزي در اين حوزه فعاليت مي كنند، اين استان بيشترين شاغل در بخش كشاورزي را دارد.
logofooter.png
گیاهان دارویی Medicinal Plants ، گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آن‌ها حاوی ماده ای هستند که جنبه دارویی دارند. این مواد دارویی که کمتر از ۱٪ وزن خشک کل گیاه را تشکیل می‌دهد، دارای خواص دارویی بسیار مفیدی برای موجودات زنده است.

پیام مدیر

سایت بانک اطلاعات جامع گیاهان دارویی به منظور ایجاد زمینه و بستر مفید برای شما کاربران عزیز و علاقه مند به گیاهان دارویی ایجاد شده است. امیدواریم مطالب سایت مورد استفاده شما دوستان قرار بگیرد. همواره آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار سایت مطلع شوید

© Copyright 2024 گیاهان دارویی. All Rights Reserved.

Search