اخبار

خرفه منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

به گزارش پایگاه اطلاعات مانوش، خرفه منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین A ،B1 ،B2 ،C ،E و سایر اسید آمینه‌های ضروری بوده و مصرف این گیاه برای رفع و پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان بسیار مفید است.

 خرفه (با نام علمی: Portulaca) معمولا به‌صورت خودرو در مناطق مختلف رشد کرده و قسمت مورد استفاده، بذر و برگ گیاه است.

از این گیاه به عنوان غذای برتر آینده یاد می‌شود، زیرا دارای بسیاری از ترکیبات مغذی و خصوصیات آنتـی‌اکسـیدانی است. خرفه منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین A ،B1 ،B2 ،C ،E، بتا کاروتن و سایر اسید آمینه‌های ضروری، همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، فسفر، مس و پتاسیم است.

مواد موثره این گیاه شامل اگزالیک اسید، کینامیک اسید، کافئیک اسید، مالئیک اسید، اسید سیتریک، کومارین‌ها، فلاونوئیدها، آلانین، تانن، آلفا لینولئیک اسید و گلیکوزوئیدهای منوتروپینی بوده و مشخص شده که آلکالوئیدها از جمله مهم‌ترین مواد شیمیایی این گیاه هستند.

مصرف خرفه گرمی و حرارت را فرو نشانده و برای رفع و پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان بسیار مفید است. بهتر است که از شربت حاوی تخم خرفه یا سبزی خرفه در وعده افطار و سحر استفاده شود.

در طب سنتی از این گیاه به‌عنوان ضدعفونی‌کننده، ضد اسکوربوت، ضد اسپاسم، مدر و ضد کِرم استفاده می‌شود. از شیره خرفه و یا له‌شده برگ‌ها و ساقه آن به‌صورت موضعی برای رفع درد، کاهش تورم، گزیدگی نیش حشرات و عقرب گزیدگی استفاده می‌شود.

برای بذر گیاه خواص تصفیه‌کنندگی خون، رفع التهابات گوارشی، رفع سرفه و تسکین‌دهنده تشنگی، تقویت‌کننده قوای عمومی بدن و ضد کرم، بخصوص علیه کِرم کدو مشخص شده است.

در مناطقی که این گیـاه مصـرف می‌شود، شیوع پایین سرطان و بیماری قلبی گزارش شده اسـت که احتمالاً به علت وجود اسـیدهای چـرب امگـا 3 موجـود در خرفه است.

logofooter.png
گیاهان دارویی Medicinal Plants ، گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آن‌ها حاوی ماده ای هستند که جنبه دارویی دارند. این مواد دارویی که کمتر از ۱٪ وزن خشک کل گیاه را تشکیل می‌دهد، دارای خواص دارویی بسیار مفیدی برای موجودات زنده است.

پیام مدیر

سایت بانک اطلاعات جامع گیاهان دارویی به منظور ایجاد زمینه و بستر مفید برای شما کاربران عزیز و علاقه مند به گیاهان دارویی ایجاد شده است. امیدواریم مطالب سایت مورد استفاده شما دوستان قرار بگیرد. همواره آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار سایت مطلع شوید

© Copyright 2024 گیاهان دارویی. All Rights Reserved.

Search