معرفی گیاهان دارویی

زرآوند

خواص گیاه زرآوند

زرآوند و ریشه آن از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی گرم و خشک است و از نظر خواص معتقدند که تریاق سمی نباتی و حیوانی است از جمله برای سم مار کبری تریاق (پادزهر) موثری است. بازکننده گرفتگی ها و انسداد مجاری عروق و مدر است و قاعده آور، کرم معده و کرم کدو را می کشد و برای پاک کردن رحم و اخراج جنین بسیار مفید است. اگر با سکنجبین خورده شود برای طحال نافع است و اگر 5 گرم آن با شراب عسلی خورده شود برای صرع و کزاز و ضعف احشا مفید است و به عنوان مسهل بلغم می باشد و با ایرسا و عسل برای پاک کردن زخم های عمیق و التیام آن ها نافع است.ضماد آن برای محل گزیدگی عقرب و مار و رویانیدن گوشت در زخم های رحم و سایر زخم ها مفید است. مالیدن آن به دندان و لثه برای پاک کردن رطوبت ها و چرک لثه نافع است. شیاف آن در مهبل برای باز کردن عادت ماهیانه و رفع بند آمدن آن و برای اخراج جنین در موارد سختی زایمان موثر است. مقدار خوراک آن 8-10 گرم است. زرآوند برای کبد و طحال مضر است از این نظر باید با عسل خورده شود. در هند ریشه آن به عنوان تونیک، محرک، قاعده آور، قی آور و برای کاهش تب تجویز می شود ضمنا  از گرد آن مخلوط با عسل در مورد بیماری لوکودرما که نوعی لک و پیس با برص است در مصرف داخلی تجویز می شود.در برمه جوشانده برگ گیاه را در استعمال داخلی برای فروکش کردن تاول و جوش به کودکان می دهند و در هند و چین و ویتنام این گیاه برای قطع تب های نوبه ای و استسقا و بی اشتهایی تجویز می شود مصرف این گیاه باید زیر نظر پزشک انجام گیرد.

نام زرآوند
نام علمی Aristolochia
logofooter.png
گیاهان دارویی Medicinal Plants ، گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آن‌ها حاوی ماده ای هستند که جنبه دارویی دارند. این مواد دارویی که کمتر از ۱٪ وزن خشک کل گیاه را تشکیل می‌دهد، دارای خواص دارویی بسیار مفیدی برای موجودات زنده است.

پیام مدیر

سایت بانک اطلاعات جامع گیاهان دارویی به منظور ایجاد زمینه و بستر مفید برای شما کاربران عزیز و علاقه مند به گیاهان دارویی ایجاد شده است. امیدواریم مطالب سایت مورد استفاده شما دوستان قرار بگیرد. همواره آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار سایت مطلع شوید

© Copyright 2024 گیاهان دارویی. All Rights Reserved.

Search