معرفی گیاهان دارویی

کلم

خواص کلم

کلم خاصیت سم‌زدایی دارد؛ یعنی با حذف مواد سمی، رادیکال‌های آزاد و اسید اوره، خون را پاک‌سازی می‌کند.بررسی محققان نشان داده است که سبزیجات چلیپایی مانند کلم، خواص ضدالتهابی دارند. آنها حاوی سولفورافان هستند که می‌تواند از التهاب موجود در بدن بکاهد. همچنین یکی از ترکیبات اصلی کلم، گلوتامین است.کلم به‌دلیل وجود منابع غنی از فیبر و گلوکوسینولات، آب را در بدن حفظ می‌کند و باعث می‌شود غذا هنگام عبور از روده‌ها، پرحجم باقی بماند. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، محققان بیان کردند که فیبر موجود در کلم، به حرکات روده کمک و یبوست را درمان می‌کند.ازآنجاکه کلم نوعی سبزی چلیپایی است، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی چون ویتامین C، آنتوسیانین و سولفور است. آنتی‌اکسیدان‌ها، نقش مهمی در سلامت پوست و به‌طور کلی رنگ پوست دارند و سلامت بدن را در برابر فرایند پیری تضمین می‌کنند. رادیکال‌های آزاد بدن در ایجاد چین‌وچروک و بی‌رنگی پوست، لک و دیگر مشکلات پوستی، نقش دارند.بنابر بررسی‌های محققان آمریکایی، بتاکاروتن موجود در کلم، از احتمال ابتلا به سرطان پروستات پیشگیری می‌کند و این ویژگی باعث می‌شود که کلم از نظر ضدسرطانی‌بودن به یکی از سبزیجات مهم تبدیل شود.کلم، حاوی سولفور است و این ماده مغذی در مبارزه با عفونت‌ها بسیار مفید است. کمبود سولفور موجب عفونت‌های میکروبی شده و از سرعت درمان می‌کاهد. اما مصرف کلم نه تنها از شدت زخم‌ها می‌کاهد، بلکه روند درمان را نیز بهبود می‌بخشد.

نام کلم
نام علمی Brassica oleracea
logofooter.png
گیاهان دارویی Medicinal Plants ، گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آن‌ها حاوی ماده ای هستند که جنبه دارویی دارند. این مواد دارویی که کمتر از ۱٪ وزن خشک کل گیاه را تشکیل می‌دهد، دارای خواص دارویی بسیار مفیدی برای موجودات زنده است.

پیام مدیر

سایت بانک اطلاعات جامع گیاهان دارویی به منظور ایجاد زمینه و بستر مفید برای شما کاربران عزیز و علاقه مند به گیاهان دارویی ایجاد شده است. امیدواریم مطالب سایت مورد استفاده شما دوستان قرار بگیرد. همواره آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار سایت مطلع شوید

© Copyright 2024 گیاهان دارویی. All Rights Reserved.

Search