اخبار

تقویت سیستم امنی بدن با گیاه سرخارگل جادوی طبیعت

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اکیناسه به طور گسترده برای مبارزه با عفونت‌ها، به ویژه سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سایر عفونت‌های تنفسی فوقانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرخارگل مواد شیمیایی موجود در بدن که باعث کاهش التهاب می‌شوند را فعال می‌کند، که باعث کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا شود.

سرخارگل گیاهی علفی و چند ساله از تیره کاسنی است. گل‌های زیبای این گیاه زینتی و دارویی معمولاً به رنگ‌های ارغوانی، صورتی، قرمز ارغوانی، زرد و نارنجی است. از این رو این گیاه در بسیاری از پارک‌ها و باغها کشت می‌شود. گونه‌های مختلفی از این گیــــاه دارای خواص دارویی هـستند که مــهم تـــــرین آنـها Echinacea purpurea  و E.angustifolia و E. pallida  هستند

دارای طبع سرد است و ترکیباتی نظیر اسانس٬ گلیکوزیذها٬ آمیدها٬ پلی استیلن‌ها٬ آنتی بیوتیک٬ ترکیبات آلکالوئیدی٬ کافئیک و فورلیک اسید٬ گلیکو پروتئین و اینولین را دارد.

منشأ تمامی گونه‌های سرخارگل، آمریکای شمالی است و این گیاه نزد بومیان این مناطق از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. آنها از این گیاه دارویی برای درمان عفونت‌های مجاری تنفسی، مارگزیدگی و برخی بیماری‌های دیگر استفاده می‌کردند. استعمارگران اروپایی پس از کشف قاره آمریکا، با این گیاه آشنا شدند و از اواخر قرن هجدهم این گیاه به عـنوان یک گـیاه دارویی شـناخته شـده در اروپا مصرف می‌شد. نام اکیناسه از کلمه یونانی اکینو به معنی خارپشت گرفته شده و حاکی از خاردار بودن گلهای این گیاه است. 

خواص درمانی گیاه اکیناسه (سرخارگل) 

گیاه سرخارگل تا اواسط قرن بیستم در اروپا و آمریکا از جایگاه خاصی در درمان بیماری‌های عفونی برخوردار بود. اما از اواسط قرن بیستم با رود انواع آنتی بیوتیک‌های سنتتیک به بازار دارویی، از اهمیت سرخارگل کاسته شد.

امروزه درپی بروز علائم مقاومت باکتری‌ها در مقابل آنتی بیوتیک‌ها، استفاده از سرخارگل نه تنها در اروپا بلکه در آمریکا نیز بسیار رایج شده بطوری که سرخارگل به یکی از 5 گیاه دارویی پر فروش دنیا تبدیل شده است.

اکیناسه به عنوان داروی منتخب سازمان بهداشت جهانی است که برای آن اثر ضد سرماخوردگی و درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی و مجاری ادراری مطرح شده است. بومیان آمریکا این گیاه را برای درمان مارگزیدگی, تب و التیام زخم‌های مزمن استفاده می‌کنند. مهاجرین به زودی به ارزش دارویی آن پی بردند و در درمان بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی از آن استفاده می‌شود. اکیناسه در بین پزشکان آمریکایی قرن نوزدهم, دارای شهرت و مقبولیت زیادی بوده است و در 50 سال گذشته، به دلیل خواص ضد ویروسی, قارچی و باکتریایی خود شهرت جهانی داشته و حتی در درمان ایدز نیز از آن استفاده شده است.

عمده استفاده دارویی اکیناسه مربوط به ریشه این گیاه است و گل‌های آن کاربرد کمتری دارند. ریشه‌ها تقریبا در درمان هر نوع عفونت و التهاب استفاده می‌شوند. در درمان عفونت‌های کلیوی فوق العاده موثر است و همچنین در درمان سرماخوردگی و آبریزش بینی استفاده می‌شود. ریشه‌های اکیناسه را باید در زمان گلدهی جمع آوری و خشک کرد.

اکیناسه به طور گسترده برای مبارزه با عفونت‌ها، به ویژه سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سایر عفونت‌های تنفسی فوقانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مردم با دیدن اولین نشانه‌ی سرماخوردگی از این گیاه استفاده می‌کنند، به امید اینکه از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری شود. برخی دیگر پس از شروع علائم سرماخوردگی به امید اینکه علائم بدتر نشود از آن استفاده می‌کنند.

همچنین این گیاه در برابر بسیاری از عفونت‌های دیگر مانند عفونت‌های دستگاه ادراری، عفونت‌های قارچی واژن، تبخال، اچ آی وی / ایدز، ویروس پاپیلوما انسانی (HPV)، عفونت‌های خونی (سپتیسمی)، عفونت لوزه، عفونت استرپتوکوکی، سفلیس، تیفوئید، مالاریا، عفونت گوش، آنفولانزای خوکی، زگیل و عفونت بینی و گلو به نام دیفتری استفاده می‌شود.

سایر موارد استفاده شامل اضطراب، کمبود تعداد گلبول‌های سفید خون، سندرم خستگی مزمن(CFS)، آرتریت روماتوئید، میگرن، سوء هاضمه اسید، درد، سرگیجه، گزیدگی مار، اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD) و بهبود عملکرد ورزش است.

چگونه کار می‌کند؟

به نظر می‌رسد سرخارگل مواد شیمیایی موجود در بدن که باعث کاهش التهاب می‌شوند را فعال می‌کند، که ممکن است باعث کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا شود.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند. به نظر می‌رسد این گیاه حاوی برخی از مواد شیمیایی است که می‌تواند به طور مستقیم به مخمر و سایر قارچ‌ها حمله کند.

logofooter.png
گیاهان دارویی Medicinal Plants ، گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آن‌ها حاوی ماده ای هستند که جنبه دارویی دارند. این مواد دارویی که کمتر از ۱٪ وزن خشک کل گیاه را تشکیل می‌دهد، دارای خواص دارویی بسیار مفیدی برای موجودات زنده است.

پیام مدیر

سایت بانک اطلاعات جامع گیاهان دارویی به منظور ایجاد زمینه و بستر مفید برای شما کاربران عزیز و علاقه مند به گیاهان دارویی ایجاد شده است. امیدواریم مطالب سایت مورد استفاده شما دوستان قرار بگیرد. همواره آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار سایت مطلع شوید

© Copyright 2024 گیاهان دارویی. All Rights Reserved.

Search