اخبار

خواص شگفت‌انگیز دمنوش پونه کوهی

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دمنوش‌های گیاهی در بسیاری از موارد می‌تواند جایگزین درمان‌های شیمیایی شود.

هر کس می‌تواند بر اساس سلیقه و ذایقه خود و نیز با توجه به بیماری‌ها یا نیازهای بدنی خویش و حتی بر اساس فصول مختلف سال از این نوشیدنی‌ها بهره ببرد، با به کار بردن کمی ذوق و سلیقه می‌توانید ترکیبات گوناگونی از این نوشیدنی‌ها را تهیه کنید؛ برای مثال اگر با خوردن دمنوش بادرنجبویه احساس می‌کنید دچار افزایش فشار خون می‌شوید؛ با اضافه کردن چند برگ چای ترش به نوشیدنی خود، ضمن رفع مشکل، یک دمونش جدید با طعمی متفاوت را تجربه خواهید کرد.

پونه گیاه کمیابی نیست و در غذاهای مختلف استفاده می‌شود و قرن‌هاست که این ادویه به عنوان گیاه دارویی کاربرد دارد، این گیاه انواع بیماری‌ها به خصوص بیمار‌ی‌های عفونی را درمان می‌کند.

یکی از بهترین راه‌های بهره از خاصیت درمانی نوشیدن یک فنجان دمنوش پونه است، دمنوش پونه گلودرد را درمان و با ویروس و عفونت‌های بدن مبارزه می‌کند. آنتی اکسیدان موجود در پونه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. مطالعات نشان داده ترکیبات موجود در پونه با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند. برگ‌ها و گل‌های پونه و ساقه‌های آن می‌تواند جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها باشند.

آزمایشات نشان داده است که عصاره پونه در مقابل ویروس تبخال، ویروس آنفلوآنزا، بیماری نیوکاسل و ویروس‌های مختلف دیگر فعال است. به گفته ابو علی سینا تندی و تلخی که پونه دارد بسیار نرم کننده است.

پونه طبیعتی گرم و خشک داشته و مصرف زیادی در بین خانواده‌های ایرانی دارد. ترکیب اصلی موجود در این گیاه، اسانس روغنی فرار یا روغن منتول است. به علاوه در اعضای این گیاه مقداری تانن، مواد رزینی و قند نیز وجود دارد و حاوی مقدار زیادی ویتامین است.

گیاه پونه در فصل گرما می‌روید، اما سایه روشن را بهتر می‌تواند تحمل کند. این گیاه در خاک‌های مرطوب و غنی از مواد آلی مانند کود برگ به خوبی رشد می‌کند.

* به یاد داشته باشید که پونه کوهی بی‌اشتهایی و ضعف معده را هم از بین می‌برد و سکسکه را تسکین می‌دهد.

* مصرف خوراکی پونه به درمان بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند. همچنین پونه با دفع گازهای انباشته شده در روده به بهبود نفخ شکم کمک می کند.

*پونه یکی از درمان‌های عالی برای تسکین و کاهش دردهای معده به شمار می‌رود.

*پونه تب بُر است و به درمان آنفلوآنزا و سرماخوردگی کمک می‌کند.

* پونه به کاهش دردهای عضلانی کمک می‌کند.

* پونه برای کسانی که میزان اسید اوریک بالایی دارند، نیز گزینه ای مناسب است. پونه با کاهش اسید اوریک به جلوگیری از بیماری‌هایی که ذکر کردیم، کمک می‌کند.

logofooter.png
گیاهان دارویی Medicinal Plants ، گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آن‌ها حاوی ماده ای هستند که جنبه دارویی دارند. این مواد دارویی که کمتر از ۱٪ وزن خشک کل گیاه را تشکیل می‌دهد، دارای خواص دارویی بسیار مفیدی برای موجودات زنده است.

پیام مدیر

سایت بانک اطلاعات جامع گیاهان دارویی به منظور ایجاد زمینه و بستر مفید برای شما کاربران عزیز و علاقه مند به گیاهان دارویی ایجاد شده است. امیدواریم مطالب سایت مورد استفاده شما دوستان قرار بگیرد. همواره آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار سایت مطلع شوید

© Copyright 2024 گیاهان دارویی. All Rights Reserved.

Search