اخبار

طلای سبز خراسان رضوی یکه تاز در کیفیت و کمیت

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
مشهد- ایرنا - زیره یکی از مهمترین انواع گیاهان دارویی کشور است که به دلیل خواص دارویی، درمانی و نقشی که در ارزآوری و صادرات دارد به عنوان "طلای سبز" شناخته می شود و در میان خانواده گیاهان دارویی بدون احتساب زعفران، پرطرفدارترین و پرمصرف ترین گیاه است.

میزان تجارت بین المللی گیاهان دارویی سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود که از این میزان کشور ایران به رغم قدمت هفت هزار ساله در طب سنتی و برخورداری از هزاران نوع گیاه دارویی، سهم چندانی نداشته است.
از میان بیش از هشت هزار نوع گیاه دارویی شناخته شده در جهان تاکنون حدود سه هزار نوع آن در ایران شناسایی شده و وجود آنها قطعیت یافته است. تحول و توسعه در کاربری گیاهان دارویی و خروج این کاربری از صرف درمانی بودن این محصولات و همچنین استفاده گسترده، موثر و پرطرفدار این محصولات در حوزه بهداشتی، صنعتی و غذایی موجب تحول گسترده در نگاه های اقتصادی به این بخش شده است.
خطه به راستی زرخیز خراسان رضوی در میان استان های کشور گرچه با رتبه دار بودن در عرصه تولید زعفران به عنوان طلای سرخ در سبد گیاهان دارویی در تولید این محصول پیشتاز است و بیش از ۹۰ درصد زعفران کشور را تولید می کند اما در زمینه کشت و تولید سایر انواع گیاهان دارویی بدون احتساب طلای سرخ نیز جایگاه برتری کشور را دارد.
سرزمین طلای سرخ (زعفران) و طلای سبز (زیره) هم اکنون میزبان ۳۵۰ گونه از مجموع حدود سه هزار گیاه دارویی شناخته شده در کشور به صورت خودرو یا دست کاشت است.
در میان همه گیاهان دارویی تولیدی در خراسان رضوی زیره نیز در کنار زعفران از جایگاه خاصی برخوردار است چه در کمیت تولید و چه در کیفیت محصول نهایی. از خواص این گیاه می توان به ضد سرطان، باکتری و میکروب بودن آن و نیز آنتی اکسیدان و مفید بودن زیره برای گرفتگی قلب، تقویت کننده قوای جسمی و جنسی، اشتهاآور و شیرافزا بودن اشاره کرد و به طور کلی کاربرد زیره در تولید دارو نشان از اهمیت و نقش آن در تامین سلامت 

logofooter.png
گیاهان دارویی Medicinal Plants ، گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آن‌ها حاوی ماده ای هستند که جنبه دارویی دارند. این مواد دارویی که کمتر از ۱٪ وزن خشک کل گیاه را تشکیل می‌دهد، دارای خواص دارویی بسیار مفیدی برای موجودات زنده است.

پیام مدیر

سایت بانک اطلاعات جامع گیاهان دارویی به منظور ایجاد زمینه و بستر مفید برای شما کاربران عزیز و علاقه مند به گیاهان دارویی ایجاد شده است. امیدواریم مطالب سایت مورد استفاده شما دوستان قرار بگیرد. همواره آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار سایت مطلع شوید

© Copyright 2024 گیاهان دارویی. All Rights Reserved.

Search