اخبار

قره قات و خواص دارویی

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ساعد نیوز قره قات یا قارا قات میوه ای جنگلی است که بومی اروپای غربی و شمال کشورهای ایتالیا، اسپانیا، لهستان و پرتغال است. قره قات در جنگل های منطقه ارسباران، مخصوصا جنگلهای اطراف روستای عباس آباد، نیز به وفور یافت می شود. ارتفاع بوته قره قات ۱-۱.۵ متر است و گاهی تا به دو متر نیز می رسد. شکوفه ها، بعلت رنگ زرد مایل به سبز شان تا حدی نامرئی هستند. میوه ها در خوشه های آویخته پدید می آیند. 

هر خوشه ۳-۱۰ میوه قرمز شفاف با قطر ۸-۱۲ میلیمتر را شامل می شود. هر درختچه ۳-۴ کیلو در سال میوه می دهد. میوه ها در اواسط تابستان می رسند.
طعم میوه قره قات ترش است. این میوه در کشورهای اروپایی برای درست کردن مرباهای نسبتاً گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرد. علی رغم اینکه کاشت و نگهداری قره قات چندان سخت نیست، این میوه حتی در اروپا نیز کمیاب است. در ایران، خشک شده قره قات در عطاری ها یافت میشود


دم کرده قره قات را برای رقیق کردن خون تجویز می کنند و اعتقاد بر آن است که خوردن آن از سکته قلبی ممانعت می کند.

دانه ي قره قات حاوي حدود 88 درصد آب است. بقيه مواد شامل آنتوسيانين که در ميوه هاي تازه 1/0 تا 25/0 درصد در نوسان بوده، ولي در عصاره غليظ شده ي اين ميوه، 25 درصد مي باشد. 

اکثر اين آنتوسيانين ها به شکل گلوکزيد هستند و تنها مقدار کمي در طبيعت و در اين گياه به صورت آزاد مي باشند. حدود 15 آنتوسيانوزيد که اجسام فعال گياه مي باشند، در اين گونه از قره قات شناسايي شده است، بعضي گياهان ديگر از جمله گونه هاي ديگر قره قات، Ribes nigrum و انگور داراي آنتوسيانين هاي مشابهي هستند. ميوه ي هر سه گياه مذکور در اروپا به صورت دارويي مصرف مي شود.

ترکيبات ديگر قره قات شامل تانن ها(که عمدتا از نوع کاتشول مي باشند)، تري ترپنوئيدها، کربوهيدرات به مقدار حدود ده درصد، مقدار کمي پروتئين، فيبر، اسيد هاي آسکوربيک (2 تا 10 ميلي گرم در صد گرم)، سيتريک، ماليک، کينيک و مقدار کمي بنزوئيک و گلوکورونيک، گلوکزيد ليپتوزين، مقدار کمي آلکالوئيد، پکتين و فلاونوئيدها هستند.

  • میوه ای جنگلی است که بومی اروپای غربی و شمال کشورهای ایتالیا، اسپانیا، لهستان و پرتغال است و در جنگل های شمال ایران می روید.
  • ارتفاع بوته قره قات ۱–۱٫۵ متر است و گاهی تا به دو متر نیز می رسد.
  • شکوفه ها، به علت رنگ زرد مایل به سبزشان تا حدی نامرئی هستند.
  • میوه ها در خوشه های آویخته پدید می آیند. هر خوشه ، ۳–۱۰ میوه قرمز شفاف با قطر ۸–۱۲ میلی متر را شامل می شود.
  • هر درختچه ، ۳–۴ کیلو میوه در سال می دهد.
  • میوه ها در اواسط تابستان می رسند.
  • طعم میوه قره قات ترش است.
  • این میوه در کشورهای اروپایی برای درست کردن مرباهای نسبتاً گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرد. علی رغم اینکه کاشت و نگهداری قره قات چندان سخت نیست، این میوه حتی در اروپا نیز کمیاب است.
  • قسمت مورد استفاده قره قاط، میوه خشک و نیز گاهی اوقات برگهای خشک شده آن می باشد .
  1. مهم ترین خاصیت آن کاهش قند خون و کاهش فشارخون است.
  2. این گیاه موجب تصفیه خون می شود و مقوی جگر و دل است.
  3. برگ آن در رفع ناراحتی های مثانه و مجاری ادرار مفید است.
  4. قره قاط را انسولین گیاهی می نامند و بر اساس تحقیقات متعدد تاثیر آن در تنظیم قند خون در بیماران دیابتی به اثبات رسیده است.
  5. شربت میوه آن نیز بهترین نوشیدنی برای بیماران تب دار است.
  6. و به دلیل دارا بودن خواص ضد باکتریایی در درمان عفونت های معده و روده قابل توصیه است.
  7. مصرف قره قاط تأثیرات بالقوه ای در محافظت از دندان و درمان امراض لثه و بافت استخوانی آن داشته باشد و از بیماری های لثه جلوگیری کند.
  8. بهبود فعالیت های مغزی را به دنبال دارد و در پیشگیری از آلزایمر به خوبی عمل می کند.
  9. حکمای طب سنتی میوه این گیاه را برای قطع خون ریزی از سینه نافع می دانند و دم کرده برگ آن را نیز برای تورم قولون و رفع اسهال توصیه می کردند.
  10. بررسی ها نشان داده است که میوه این گیاه تأثیر مفیدی در تنظیم عمل دفع و جلوگیری از عفونی شدن مواد زاید دفعی در متبلایان به بواسیر دارد و همچنین در رفع نفح و گازهای معده و تحریک اشتها مفیداست
  11. از برگ گیاه قره قاط قرمز در رفع رماتیسم، نقرس، دردهای ناشی از سنگ کلیه، سرفه و تب های مخاطی استفاده می شود
logofooter.png
گیاهان دارویی Medicinal Plants ، گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آن‌ها حاوی ماده ای هستند که جنبه دارویی دارند. این مواد دارویی که کمتر از ۱٪ وزن خشک کل گیاه را تشکیل می‌دهد، دارای خواص دارویی بسیار مفیدی برای موجودات زنده است.

پیام مدیر

سایت بانک اطلاعات جامع گیاهان دارویی به منظور ایجاد زمینه و بستر مفید برای شما کاربران عزیز و علاقه مند به گیاهان دارویی ایجاد شده است. امیدواریم مطالب سایت مورد استفاده شما دوستان قرار بگیرد. همواره آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار سایت مطلع شوید

© Copyright 2024 گیاهان دارویی. All Rights Reserved.

Search